Tänker mig bloggen som en inspirationsbank men även ett sätt för mig att reflektera över den egna undervisningen. Arbetar som ma/no/bd/tk lärare i år 4-6. Att hitta arbetssätt som synliggör elevernas förmågor är utmaningen. Storyfication-driver mitt arbete. IKT ledstjärnan.

onsdag 6 maj 2015

Läxor inte svart eller vitt!



Debatten om läxornas vara eller inte vara fortsätter. En irritation hos mig stiger. I denna artikel lyfter man upp det igen.
http://www.dn.se/insidan/utan-laxor-maste-vi-elever-ta-mer-ansvar/

Jag tror inte  att"Alla" läxor utvecklar eleverna. Som det står i artikeln "jag pluggade in fakta och kunskaper utan att lära mig något""eller "jag kommer ihåg helt meningslösa matematikläxor där vi inte lärde oss något" Det är inte LÄXORNA, i sig som ska bort, utan "MENINGSLÖSA LÄXOR". Det är den pedagogiska tanken bakom som är viktig.

På vilket sätt vill jag förbereda mina elever. Mina elever kan få ex mattefilm som läxa, för att sedan kunna lyfta undervisningen till en högre nivå. Diskussionen ska handla om vad som utvecklar eleverna, inte läxornas vara eller inte vara! 

Det är innehållet i läxan som är viktig!... En jämförelse "om jag som läkare inte ger min patient en medicin som denne  behöver för att utvecklas, gör jag inte fel då?" Tabellträning (alla 4 räknesätt) är så otroligt viktiga, för fortsatt utveckling. Det behöver inte ta mer än 5-10 min att sätta sig och träna en tabell innan man sätter sig och spelar ex. Brukar säga det till både mina elever och egna barn. 10-15 min innan annan aktivitet är inte mycket tid.

Som sagt 3 egna barn och lärare, men nog är det enklare att motivera dem att utföra arbetet när det kommer från skolan om det är en "läxa"

Olyckligt att det blir Svart eller Vitt! Träna behöver vi för att bli bättre oavsett om det gäller idrott, läsning, eller tabellträning. 10000 timmar för att bli bra på något säger forskningen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar