Tänker mig bloggen som en inspirationsbank men även ett sätt för mig att reflektera över den egna undervisningen. Arbetar som ma/no/bd/tk lärare i år 4-6. Att hitta arbetssätt som synliggör elevernas förmågor är utmaningen. Storyfication-driver mitt arbete. IKT ledstjärnan.

onsdag 9 september 2015

Green screen by do ink

Måste tipsa om denna suveräna och enkla app. Green screen by do ink
Inför vårt kommande storyfication projekt har jag testat olika appar. Greenscreen använde jag på datorn tidigare, men har inte haft tid att sätta mig in i hur det fungerar på ipaden.  Efter nästan 2 veckor med sjuka barn på hemmaplan ,så har jag hunnit experimentera lite med olika appar.

Till greenscreen behöver du ett grönt tyg/målad vägg etc. Googla på färgnyanser om ni ska måla.
 Jag hade ett il-grönt duschdraperi från Ikea som jag använde.
Greenscreen by do ink appen fungerar lika bra till förskolan som till gymnasiet. Varför inte stå framför Eiffeltornet när du berättar om det, gör egna nyhetsprogram, referera hockeymatcher(går att ha rullande bild i bakgrunden), historiskareportage etc. Användningsområdet är stort.

Tyckte att det var svårt att förstå hur man skulle göra bara genom att gå in i appen. Jag brukar oftast leta upp bra instruktionsfilmer, går lite snabbare då. Filmen nedan tyckte jag var klockren. Jag följde instruktionerna som var lätt att förstå och det blev ett häftigt resultat.




Jag och min kollega kommer att använda denna app för att skapa en inspirationsfilm till våra elever. Vi kommer senare under projektet låta eleverna skapa egna greensscreen filmer.
Testa ni med!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar